Willem Claesz Heda "Stil life Vanitas", olej , deska, 45,5x 65,5 cm, 1628 r, Muzeum Bredius.
Willem Claesz Heda "Stil life Vanitas", olej , deska.
Harmonia i akceptacja świata w aurze humanistycznych wartości, to czas Renesansu, który w sztuce zakwitnął systemem perspektywy malarskiej, i wielkimi dziełami oddającymi jednak bezruch wielkiego przeżycia. A jako że wszystkie sprawy się rozwijają na zasadzie ewolucyjnej zmiany z nieczęstymi przypadkami rewolucyjnych, po Renesansie nastąpił Barok, ze swoją obawą przed śmiercią, umiłowaniem mroku, ekstremalnych zjawisk i oddający ruch oparty w malarstwie m. in. na skosach.
Obraz Willema Hedy w sposób symboliczny, bo na zasadzie użycia przedmiotów- atrybutów podaje ideę marności wszechrzeczy. Trupia czaszka to symbol śmierci zestawiona z jadłem w czarce metalowej, symbolizującej doczesność i używanie życia. Podręczne przedmioty codziennego użytku wykorzystane są na zasadzie budowania napięcia i akcji jakby w teatrze życia, Użycie skosów i symboli barokowe, a fascynacja zwyczajnością z zamiłowaniem do szczegółów, aby podać sakralne i ponadczasowe, to też istota tego typu przedstawień niderlandzkich, mówiących prawdę o życiu. Artyści mówią o niej dobitnie i jako jedyni, pierwsi. Osobliwa Forma niosąca Treści to też zaleta malarstwa laserunkowo- impastowego jak zwykle w przypadku dzieł wybitnych, zastosowana perfekcyjnie. Akcentująca się biała kartka zwinięta po środku obrazu, stanowi może symbol zagadki życia jaka nas dotycz.y.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz