Van Eyck „The Annunciation (Madrit)” 1435 r.
39x23 cm, oil on panel, Museo Thyssen-Bomemisza, Madrit
Van Eyck
„The Annunciation (Madrit)” 1435 r
To przedstawienie dla widza który nie jest wyrobiony
plastycznie i nie zna historii sztuki choćby tylko od strony historyjek a nie elementów
tworzących błogosławioną świadomość plastyczna odbioru musi być niezrozumiałe.
Malarstwo jest iluzją przestrzeni ( w głównym wymiarze) a rzeźba z natury
rzeczywistą przestrzennością. Spór o wyższość którejś z tych szlachetnych
dziedzin doprowadziła w renesansie do współzawodnictwa którego wynikiem było
zaprezentowanie w obrazach przedstawień
przypominających rzeźby z kamienia lub stopów materii itd.- takie jak
wykonywano w tym czasie często. Ten od renesansowy sposób malowania dający
pozór bryłowatych rzeźbiarskich przedstawień to malowanie-techniką en grissaille. Szczególna iluzyjność wydobywana ta techniką
była zapewne źródłem zachwytu współczesnych i wobec braku kultury masowej.
Oczywiście
trudno symetrycznie utrzymywać że
rzeźbiarze zaczęli w tym czasie malować swoje drewniane czy stiukowe rzeźby bo
ten sposób istniał już w Antyku.
W pracy van Eycka mamy do czynienia z przedstawieniem
sakralnym dotyczącym dwóch biblijnych postaci: Św. Archanioła Gabriela i Marii
Dziewicy. Postacie umieszczone są jako
posągi rzeźbiarskie na postumentach w ramach kamiennych budowli. Tło obojętne również w iluzji, ornamentyka i
atrybuty stanowią dopełnienie tego obrazu olejnego wyrażającego dostojeństwo i
szacunek.
I na podstawie tego obrazu van Eycka zyskujemy
przeświadczenie o możliwej wielości zastosowanych przez niego w kolejnych
dziełach środków czysto plastycznych stanowiących o wielkości tego artysty ,a
także o pojemności tego rodzaju sztuki jakim jest plastyka i szczególnie malarstwo.
Wszystko po to by wyrazić osobliwe treści, idee i swój niepowtarzalny świat
wrażliwego człowieka w boskim losie.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz