poniedziałek, 4 grudnia 2017



Van Eyck „The Annunciation (Madrit)” 1435 r. 39x23 cm, oil on panel, Museo Thyssen-Bomemisza, Madrit

Van Eyck „The Annunciation (Madrit)” 1435 r

To przedstawienie dla widza który nie jest wyrobiony plastycznie i nie zna historii sztuki choćby tylko od strony historyjek a nie elementów tworzących błogosławioną świadomość plastyczna odbioru musi być niezrozumiałe. Malarstwo jest iluzją przestrzeni ( w głównym wymiarze) a rzeźba z natury rzeczywistą przestrzennością. Spór o wyższość którejś z tych szlachetnych dziedzin doprowadziła w renesansie do współzawodnictwa którego wynikiem było zaprezentowanie  w obrazach przedstawień przypominających rzeźby z kamienia lub stopów materii itd.- takie jak wykonywano w tym czasie często. Ten od renesansowy sposób malowania dający pozór bryłowatych rzeźbiarskich przedstawień  to malowanie-techniką en grissaille.  Szczególna iluzyjność wydobywana ta techniką była zapewne źródłem zachwytu współczesnych i wobec braku kultury masowej.
 Oczywiście trudno  symetrycznie utrzymywać że rzeźbiarze zaczęli w tym czasie malować swoje drewniane czy stiukowe rzeźby bo ten sposób istniał już w Antyku.
W pracy van Eycka mamy do czynienia z przedstawieniem sakralnym dotyczącym dwóch biblijnych postaci: Św. Archanioła Gabriela i Marii Dziewicy. Postacie umieszczone są jako  posągi rzeźbiarskie na postumentach w ramach kamiennych budowli. Tło  obojętne również w iluzji, ornamentyka i atrybuty stanowią dopełnienie tego obrazu olejnego wyrażającego dostojeństwo i szacunek.
I na podstawie tego obrazu van Eycka zyskujemy przeświadczenie o możliwej wielości zastosowanych przez niego w kolejnych dziełach środków czysto plastycznych stanowiących o wielkości tego artysty ,a także o pojemności tego rodzaju sztuki jakim jest plastyka i szczególnie malarstwo. Wszystko po to by wyrazić osobliwe treści, idee i swój niepowtarzalny świat wrażliwego człowieka w boskim losie.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz