Giorgio de
Chirico „Melancholia i tajemnica ulicy” , olej na płótnie, 1914r ; 88x72 cm, Wielcy malarze
Giorgio de
Chirico „Melancholia i tajemnica ulicy ”
Ten magiczny
obraz jako typowa ale odrealniona przestrzeń ulicy, namalowany przez Chirico
jest pełen niepokoju. Autor zastosował perspektywę malarską od renesansową ale
zmodyfikowaną przez zastosowanie dziwnej perspektywy zbieżnej sprzecznie z
naturą. W niej bowiem przypadki występowania
wielu punktów zbiegu są nagminne
ale dla sytuacji gdy nie zbiegają się piony, te punkty ulokowane są zawsze na
linii poziomej- linii horyzontu która odpowiada jak wiadomo poziomowi oczu
patrzącego. Artysta co było by widać jednoznacznie i dobitnie gdyby przedłużyć
liniami zbiegi, zastosował zabieg taki że odpowiednie części miejskiego pejzażu
zbiegają się do punktów zbiegu nie leżących na linii poziomej tylko według porządku znanego tylko autorowi
na płaszczyźnie. Jeden z elementów- wóz jest przedstawiony w perspektywie
równoległej (aksonometrycznej) której nie ma w naturze. To światłocieniowe
ujęcie bardziej niż kolorowe przywołuje zdobycze impresjonizmu, fowizmu i głównie surrealizmu magicznego, którego
Chirico był głównym najbardziej kreatywnym twórcą.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz