Hieronim Bosch "Wóz z sianem"
Trudno wyrazić zachwyt nad tym obrazem i całą twórczością tego artysty. Zamiłowanie do szczegółów, oniryczność przedstawień, małe postacie w wielkim świecie, grożnym i poetyckim zarazem, i surrealne zabiegi, to tylko niektóre wyróżniki malarstwa tego niderlandzkiego Mistrza.
Jak zwykle jakiś geniusz staje się prekursorem kierunku w sztuce który pojawia się po wiekach, by zakwitnąć jak w Renesansie perspektywa malarska.
To dwuznaczności , niemożliwości dotyczące kształtów i odwracalność scenerii, klimatów, planów dające oznakę przebogatej wyobraźni i wrażliwości wybitnego twórcy oferującego szczególnie przestrzenie w iluzji nie z tego świata
Perspektywa symultaniczna dla dużych odległości czasowych a nie dla faz ruchu jak w futuryzmie, obecna w średniowieczu w teatrze w postaci żywotów świętych, w ołtarzach nagminnym realizowała się jako najczęściej trzy kadry scen dotyczących tego samego.
A sceny biblijne z tym przedstawieniu Hieronima Boscha przeplatają się z realistyczną sceną doczesności i wyobrażenie jakiejś przestrzeni piekielnej.
I wielkie malarstwo od strony Formy w systemie perspektywy malarskiej uzupełnia się tutaj o Treści, opowieść dydaktyczną w której wszyscy ludzie to durnie, a tylko prawdziwie ludzki jest Chrystus w chmurach. Całości dopełnia bogata symbolika i zaduma nad absurdalnym losem.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz