Leonardo da Vinci, "Św. Anna Samotrzecia"- interpretacja obrazu według Zygmunta Freuda z zaznaczeniem sępa- egipskiego symbolu boskiej kobiecości, Wikipedia
Leonardo da Vinci, "Św. Anna Samotrzecia"- warstwa Treści
Jak przystało na przejaw malarstwa renesansowego o tym niedoścignionym i niepowtarzalnym języku plastycznym, ten wielki obraz posiada rozbudowane i wielowarstwowe zapisy treści, opowieści. Tak jak w malarstwie późniejszego Rembrandta- sytuacja dotyczy zwyczajności, ale podana jest w nadzwyczajny, ponadczasowy sposób.Takie osobliwe zestawienie postaci- Marii, Dzieciątka i Św. Anny umieścił Leonardo w scenerii naturalnego górskiego krajobrazu. Naturalnego, preromantycznego nieidealizowanego jak w "Mona Lisie". Gesty czułości i uwzioślenia uzupełniają sie w omawianym dziele o symbolikę formy- tu postaci ludzkich. Św. Anna jest symbolem Kościoła, Maria symbolem matczynej miłości a mały Chrystus symbolem męki pańskiej.
Dodatkowym symbolem odkrytym przez Freuda jest egipski symbol sępa w szacie okalającej biodra Maryji, a oznaczający kobiecą boskość. Anna i Maria to uosobienie dziecięcych wspomnień Leonarda dotyczących matki biologicznej i macochy.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz