Giovanni Bellini„Madonna wśród drzew”, olej na desce, 74x58, 1486r. , Galleria dell’ Academia, Wenecja
Giovanni Bellini„Madonna wśród drzew”
Przedstawienie sacrum i poetyckie
ujęcie Madonny z Dzieciątkiem.
W czasie gdy powstawał ten
obraz jeszcze pobrzmiewały zasady od
średniowiecznego malarstwa na desce- temperowego i werniksowanego- trwałego
dzięki dużej ilości pigmentu mineralnego ale już wielki Jan van Eyck
sprecyzował do końca zasad y malarstwa olejnego jego technologii i dokonał
wszystkich swoich wielkich formalnych odkryć, a Leonardo nie określił
jeszcze do końca zasad systemu perspektywy malarskiej wziętej z widzenia natury
przez każdego - Jeszcze nie pojawiła się "Mona Lisa".
Pobrzmiewały wtedy jakby od
zawsze zasady tworzenia dowolnych przedstawień jako świętych, uduchowionych,
mistycznych, poetyckich, biblijnych a także ponadczasowych i odrealnionych.
Idealizacja scen w naturalnym krajobrazie. obowiązywała w sztuce także
dając tę specyfikę obrazu zgodnie z naśladownictwem natury-
ambiwalentnie. Prawdopodobnie w stosunku do natury i boskie do całego
świata, po kosmos.
W tym obrazie Belliniego
-delikatność, poetyckość ujęta jest nie tylko gestem postaci, ich wyrazem
psychologicznym, ale też tonalnością i ogólnie postacią klasycznej perspektywy
malarskiej. a więc też malarstwem laserunkowo- impastowym. Są tam stonowane
kontrasty kolorystyczne, dwuznaczność błękitu jako nieba i szaty Madonny, duża
przestrzenność sceny i zagadkowa płaszczyzna w złamanej zieleni dla pierwszego
planu za postaciami. Literackość czyli konkretna opowieść podana jest środkami
do oglądania tworząc wizualność ze świata nie z tej ziemi.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz