Hans Memling „Dyptyk Maartenavan Nieuwenhofe”, olej na
desce,1487r.
Muzeum Memlinga w Brugi
Hans Memling „Dyptyk Maartenavan
Nieuwenhofe”,
To malarstwo na desce w technice olejnej. Sakralne
przedstawienie typowe dla renesansu i zarazem ponadczasowe. Przedstawienie
Madonny z Dzieciątkiem jako temat nagminny i zarazem mówiący dużo o świecie
autora. Delikatne i poetyckie ujęcie .
Całość wykonana techniką laserunkowo- impastową. Budowanie
obrazu polega tu ( i we wszystkich w zasadzie pracach renesansowych) na tym że
na gruncie jasnym świecącym (tu bieli) wykonywano rysunek cienkim śladem
pędzelka z farbą temperową (tu ugrową). A dalej modelunek światłocieniowy tą
sama techniką by na końcu laserować cienie i ciemne połacie a kolor kłaść gęsto
i światła impastowo. To dawało dodatkowe zróżnicowanie obok zastosowanych
perspektyw i przez to większą głębię w iluzji i lepszy wyraz. Perspektyw a la
widzenie z natury a więc w systemie
perspektywy malarskiej. Widać tę szczególną kulisowość, barwę, zbieżność , powietrzność i utratę ostrości daleko w głąb.
Perspektywa zbieżna równoległa (przedstawienie Madonny z
Dzieciątkiem) i krawędziowa ( skośna) w portrecie mężczyzny (dwa punkty
zbiegu leżące poza formatem i widok z
boku) stanowią o dalszej specyfice tego
dzieła i jego wyjątkowej osobliwości.
Jeszcze w malarstwie europejskim ciągle stosowano
perspektywę zbieżną centralną w obrazach Leonarda, van Eycka czy później Durera
a w tym portrecie mężczyzny (zapewne
fundatora dyptyku) autor zastosował właśnie perspektywę zbieżną krawędziową (skadrowaną
we fragmencie ) którą określił do końca teoretycznie Viator dopiero w XVI wieku
i dopiero w tych późniejszych czasach była nagminnie stosowana, by rozwijając
się w osobliwości widzenia i dać w wieku XX zbieżną krzywoliniową będącą
składową systemu perspektywy malarskiej- a obok nurtów z niej rezygnujących posługujących
się perspektywą kubistyczną i futurystyczną.
Sakralność wydobyta nie tylko literaturą – opowieścią biblijną,
mityczna (ale w scenerii współczesnej autorowi) i zarazem dotyczącą zwyczajności poprzez portret młodego mężczyzny czekającego urzeczywistnienie
losu i marzeń, ale tą specyfiką formalną
np. kolorem jako głównym bohaterem daje pełnię ujęcia w tym ponadczasowym
przedstawieniu. Zatrzymanie w czasie i duchowość świata.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz